Ακμή

Η ακμή αποτελεί μία από τις πιο συχνές νόσους του δέρματος. Προσβάλλει το μεγαλύτερο ποσοστό των εφήβων, αλλά μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε στιγμή της ζωής, από τη βρεφική ηλικία μέχρι και την ενήλικη ζωή.

Πρόκειται για μία φλεγμονώδη νόσο της τριχοσμηγματογόνου μονάδας. Αφορά σε περιοχές πλούσιες σε σμηγματογόνους αδένες, όπως το πρόσωπο, το στέρνο και την πλάτη. Μπορεί να συνοδεύεται από φαγέσωρες, βλατίδες, φλύκταινες, οζίδια, ακόμη και κύστεις.

Αίτια

• Κληρονομικότητα
  • Ορμονικοί παράγοντες
  • Βακτήρια, όπως το προπιονικό βακτηρίδιο της ακμής (Propionibacterium acnes), το οποίο επηρεάζει το τριχοσμηγματογόνο θύλακα και μπορεί να δημιουργήσει φλεγμονή
  • Διατροφή: δεν έχει αποδειχθεί ότι προκαλεί ακμή. Ωστόσο, συνιστάται να αποφεύγονται τα λιπαρά φαγητά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα στα άτομα που έχουν ήδη προδιάθεση
  • Κλίμα: η ακμή επιδεινώνεται σε υγρό – τροπικό κλίμα
  • Stress: το stress επιδεινώνει την ακμή, επιδρώντας στην αύξηση της παραγωγής του σμήγματος
  • Λήψη φαρμάκων
  • Ακατάλληλα καλλυντικά προϊόντα ή μη σωστή χρήση των καλλυντικών προϊόντων

Θεραπεία

• Καθημερινός καθαρισμός του προσώπου με σαπούνι και lotion
  • Βαθύς καθαρισμός με ατμό
  • Κρέμες κερατολυτικές και σμηγματορρυθμιστικές
  • Αντιβίωση σε τοπική μορφή (κρέμα) ή από το στόμα
  • Αντισυλληπτικά (αν υπάρχουν ορμονικές διαταραχές)
  • Ισοτρετινοΐνη τοπικά ή από το στόμα, σε πιο βαριές μορφές (με στενή ιατρική παρακολούθηση)
  • Θεραπείες με laser (Laser SmoothBeam) για τις ενεργές βλάβες

Σημαντική είναι επίσης η θεραπεία των ουλών της ακμής, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί με laser, dermapen και peeling.